"problem" hästar

hej tänkte skriva om vad jag tycker om "problem" hästar ;)
jag tycker inte att det finns några dumma hästar eller så kallade problem hästar. Det handlar om vad man gör hästen till. En häst föds inte rädd för människor eller tex stark i munnen eller ja vad som helst! Alla hästar är såklart olika men ändå så lika.
vissa hästar är tex oroliga när dom blir ridna, rädda för att göra fel, nervösa, eller kanske stegrar och sånt för dom iinte vet vad dem ska göra. och är det så konstigt egentligen? när vi sitter i skolan och räknar matte och vi inte fattar frågar vi läraren om hjälp, inte sant. men vem ska hästarna fråga? dom gör det dom tror är rätt, eller försöker "simita där ifrån". Bara för att vi människor inte kan ett matte tal vill vi väl ändå inte räknas som problem människor?
förlåt men blir så arg när folk dömmer sina hästar för fort. var tydlig ist, visa vad som är rätt och fel och beröm hästen när den gör rätt. i stället för att stå och skälla ut den när den gör fel. När hästen gör fel, visa den vad som är rätt ist. Det kommer man mycket längre med. och jag slår vad om att alla hästar tycker det är mycket roligare att få beröm än att någon står och skriker på den varje gång den gör fel. Hallå alla gör fel, även människor!
och sen säger folk att man inte ska "muta" sin häst med godis. Det är väl inget problem med det? Om hästen älskar tex äpplen, varför inte  ta med sig ett äpple till hästen för att vara snäll? :)
förlåt om jag verkar arg men stör mig på folk som dapar ur på sina hästar :)
det finns inga dumma hästar, bara dumma ryttare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0