graman tyglar vs halsförlängare

tänkte skriva lite om gramaner och halsförlängare ;)
båda hjälptyglarna är "ute efter" att hästen ska gå ner i form. vissa använder också gramner som en extra tygel för att lättre få stopp på sin häst utan att den drar upp huvudet och springer iväg (jag använder graman till det) för när man har hästen i en bra form så har den inte så lätt för att sticka iväg heller ;)
jag tycker bäst om graman tygylar då man alltid kan ge hästen efter gift. vilket man inte kan med halsförlängare. hästen tvingas hela ridpasset + framskrittning, avskrittning och alla skritt paouser gå i i form. visst ser det snyggt ut och hästen arbetar bra med ryggen men jag tycker att hästen borde få sträka på sig när den skrittar iaf fram och av. det är det jag tycker är bra med gramanen. den kan man lätta på hur mycket som helst och hästen kan sträcka på sig när man rider fram :) 
men med gramaner måste man veta vad man gör också! man kan inte bara sätta på dem och dra så mycket man pallar! men ska ha dem i rätt längd så att när hästen går i form av "sig själv" så ska inte gramanerna spänne utan det ska vara eftergift även då.
detta är min åsik och ni har säkert någon annan ;)
vad hade du valt? graman eller halsförlängare ? ;)
sorry om inlägget är lite rörigt men jag är trött :P

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Asså ursäkta men hästen använder inte ryggen bara för du har gramantyglar? Och bara för den går fint med halsen/huvudet betyder inte det att den använder ryggen. "gå på tygeln" är ett resultat från när hästen använde ryggen & bakbenen :p

2011-07-21 @ 01:03:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0